segodnya.ua
У Києві фахівці обговорили, чи може країна дозволити собі якісні дороги, і чи потрібні вони їй зараз — пише Сегодня.
Якість доріг робить прямий вплив на економічний розвиток і конкурентоспроможність країни у світовому співтоваристві. Саме тому Україні вкрай необхідне нормальне покриття на магістралях. Про це заявив Андрас Тімар, професор Будапештського університету технологій та економіки, міжнародний експерт з питань розвитку транспортної інфраструктури під час публічних дебатів Фонду"Ефективне управління", які відбулися 26 вересня в Києві.
"В Україні половина доріг у жахливому стані. А людина ідентифікує себе залежно від умов життя. Хороші дороги - це не розкіш, це необхідність для України", - додав Тімар.
Протилежної точки зору дотримується Саймон Діксон, партнер компанії "Делойт", спеціаліст з впровадження та комерційному управлінню комплексними програмами перетворень."Я думаю, що витрачати багато грошей на дороги - це розкіш, яку Україна не може собі зараз дозволити", - зазначив він. З ним солідарний і Сергій Вовк, директор Центру транспортних стратегій, який вважає, що Україні, безумовно, потрібні якісні дороги. Але на сьогоднішній день - це неможливо."Більш важливе питання, коли Україна буде мати можливість для хороших доріг. Відповідь проста : не зараз", - зазначив Вовк.
Євген Прусенко, голова Укравтодору, під час дебатів піддався досить жорсткій критиці. Модератору дебатів Марко Магалецький, главі напрямки інфраструктури та енергетики ЄБРР, навіть довелося відзначити :"Давайте не перетворювати дебати в страшний суд для Укравтодору".
У свою чергу Прусенко розповів, що щорічні втрати від поганого дорожнього покриття складають астрономічну суму - близько 20 млрд гривень."Якісні дороги коштують дорого, але бездоріжжя дорожче. Я не можу побудувати дороги без копійки грошей, але я впевнений - для кожного проекту можна знайти фінансування", - підкреслив він.
Хто винен і що робити
Основне джерело фінансування будівництва доріг та покращення якості дорожнього покриття в Україні - це сфера оподаткування. Пряма плата з населення не знімається - за якість доріг ми платимо побічно, через акциз на паливо. Кожен раз, коли людина купує бензин на заправці, він віддає частину суми на будівництво 170 тисяч км - в ідеалі якісних - доріг країни. Однак ставка акцизу на паливо в Україні нижче, ніж у Росії, Румунії, Бельгії, Франції, Німеччині і в ще низці європейських держав, тому відрахування - вкрай малі.
"Думаю, що сума, яка йде від податків на бензин - дуже маленька, і в бюджет надходить небагато. Але збільшувати податки політично неправильно, це викличе суспільні протести", - сказав Діксон.
У Європі, крім відрахувань від акцизу на паливо, існує також плата за проїзд окремими ділянками та категоріями доріг."У Європі дороги краще. Але ми не помічаємо одну деталь - там і платять більше. Якщо ми хочемо отримати нові дороги, ми повинні бути готові до того, що нам потрібно буде платити", - зазначив Вовк.
Проте якість платних доріг в Європі, звичайно, не зрівняється з українськими. Виходить замкнуте коло - потрібні гроші на масштабну реконструкцію покриття, але у людей брати їх не вийде, адже дороги до ремонту знаходяться в жахливому стані. Думки експертів сходяться в одному питанні - Європа не даватиме нам фінансування."Не розраховуйте на"подарунки"від ЄС на реабілітацію дорожнього покриття. ЄС дає гроші тільки на ті дороги, які мають міжнародне значення, значення безпосередньо для ЄС", - заявив Тімар.
Європейські експерти на дебатах запропонували впроваджувати програми державно -приватного партнерства. Але й тут існують"підводні камені". Для інвестора будь-який проект повинен бути економічно вигідним, а великі корпорації трьох основних галузей економіки України - металургія, АПК та хімічне виробництво - просто не зацікавлені вкладати кошти в автомобільні дороги."Вантажопотік цих галузей відбувається не на автомобільних дорогах, а на залізниці та в портах. Великому бізнесу хороші дороги не потрібні", - підкреслив Сергій Вовк.
Потрібно починати з прозорості
Фахівці знайшли спільну мову лише в тому, що люди повинні знати, куди і як надходять кошти. З якого джерела вони надходять, поки не є головним питанням."Питання в тому, як використовувати гроші офіційно, прозоро", - зазначив Саймон Діксон.
"Прозорість - скільки грошей всього зібрано в країні, як і куди вони направляються - це важливо", - додав Андрас Тімар.
Сергій Вовк теж вважає, що українці повинні усвідомлювати : якісні дороги не можуть бути безкоштовними. На його думку, наші громадяни готові платити, але вони бажають знати, куди прямують їхні гроші. Позицію експерта підтвердила і репліка із зали під час дебатів, яка завоювала підтримку гучними оплесками."Коли ж Укравтодор або місцеві автодори почнуть публікувати тендерну документацію ? За 2 години, що ми тут сидимо, ви жодного разу не вимовили головне слово - корупція", - зазначив Андрій Черніков, засновник нашумілого руху в соцмережі"Я ненавиджу Укравтодор".
При цьому питання про те, як перемогти корупцію і створити систему прозорого використання коштів - це бич не тільки дорожньо -транспортної інфраструктури, а й практично кожної сфери економіки України. І, можливо, експерти не виробили конкретного плану дій для країни в питанні якісних доріг саме тому, що проблема - в прозорості обороту грошових коштів, а вирішити її занадто непросто.